Tuesday 31 October 2017

ELEMEN MULTIMEDIA DALAM SASTERA


TEKS

Teks merupakan tulisan yang digunakan dalam setiap persembahan multimedia. Tujuan utama teks adalah memberi maklumat kepada audien tentang sesuatu perkara yang hendak disampaikan. Teks merujuk kepada huruf, nombor, abjad, simbol dan pelbagai jenis bentuk tulisan. Kesemua jenis teks itu akan membentuk fon yang tersusun bagi membentuk satu makna yang boleh difahami serta membawa pengertian tertentu.

GRAFIK

Grafik merupakan maklumat yang terungkap dalam bentuk lukisan, lakaran atau gambar dalam bentuk 2D dimana paparannya dalam bentuk dua dimensi iaitu bersifat mendatar pada satu permukaan sahaja. Manakala paparan 3D mempunyai kepanjangan, kelebaran dan ketinggian. Grafik juga merupakan elemen terpenting dalam persembahan multimedia. Hal demikian kerana grafik menggambarkan suasana dengan lebih jelas.

AUDIO

Audio merupakan bunyi yang mampu memberi kesan dan menarik perhatian khalayak penonton. Penggunaan kesan bunyi mmpu memberi makna bagi sesuatu persembahan, apabila adanya lontaran dialog atau suara latar untuk menjelaskan sesuatu suasana dalam persemabahan multimedia. Secara tidak langsung, audio mampu menperjelaskan cerita atau mesej yang hendak diketengahkan oleh pengarang.

ANIMASI


Animasi merujuk kepada proses menjadikan sesuatu objek agar kelihatan hidup atau gamabarn bergerak kepeda sesuatu yang dasarnya adalah statik. Secara tidak langsung penggunaan animasi mampu menerangkan sesuatu objek, atau suasana dengan penglihatan gerakan. Apabila kesan pergerakkan atau animasi yang digunakan itu mampu menimbulkan daya tarikan dan keseronokan kepada khalayak, khususnya kepada kanak-kanak yang sedang memahami  mesej  yang dikentengahkan dalam persemabahan multimedia.

1 comment:

  1. Can I make money from slots or real money? - Work-to-Earn
    How do microtouch titanium I make money from slots or real money? I have a pretty big bankroll. titanium guitar chords I'll bet all titanium trim hair cutter day and หาเงินออนไลน์ the titanium framing hammer week it's not a big deal.

    ReplyDelete

KEKUATAN BADANG DARI MUNTAH HANTU (TOKOH DI KOTA TINGGI)

HASIL TULISAN DARI SUMBER TUKANG CERITA YANG DIKUTIP OLEH AFIFAH SUAINI Pada masa dahulu tinggal seorang pemuda yang bernama ...