Sunday 29 October 2017

JEJAK SEJARAH DI PESISIRAN SUNGAI JOHOR


Sungai Johor merupakan pusat pemerintahan terpenting selepas kejatuhan Kesultanan Melaka di tangan Portugis pada tahun 1511. Peninggalan pemerintahan kesultanan ini banyak terdapat kesan-kesan sejarah  di sepanjang Sungai Johor, diantaranya ialah makam-makam sultan dan pembesar,  kota-kota dan kubu pertahanan serta bekas tapak istana.  Kawasan yang terlibat dalam peninggalan sejarah ini antaranya Kampung Johor Lama, Kampung Panchor,  Bukit Seluyut,  Tanah Putih,  Kota Seberang,  Batu Sawar,  Kampung Makam dan Kampung Kelantan. 

Bagi memberi kefahaman kepada masyarakat mengenau sejarah Kesultanan Johor khususnya yang pernah bertapak di sepanjang  Sungai Johor,  ia perlu diperkenalkan kepada generasi muda terutamanya seawal di peringkat persekolahan ataupun universiti.  Mengenali dan mencintai sejarah yang bertapaka di sepanjang Sungai Johor yang kini semakin dilupakan. Lantaran itu,  penulisan ini saya hasilkan sebagai satu hasil penulisan yang akan merakam satu anugerah sastera dengan menggunakan medium multimedia. Secara tidak langsung media ini mampu mempermudahkan urusan pembacaan generasi "Y". 


HILIR SUNGAI JOHOR: TANJUNG SURAT



No comments:

Post a Comment

KEKUATAN BADANG DARI MUNTAH HANTU (TOKOH DI KOTA TINGGI)

HASIL TULISAN DARI SUMBER TUKANG CERITA YANG DIKUTIP OLEH AFIFAH SUAINI Pada masa dahulu tinggal seorang pemuda yang bernama ...